"THE SEVEN SEALS OF THE APOCALYPSE"
"LES SEPT SCEAUX DE L'APOCALYPSE"


"The Author"
"L'Ecrivain"
Oil on canvas - huile sur toile
120 x 360cm


This exhibition of paintings by Edwin Apps, was shown in the gallery of the European Parliament,at Brussels in October 1997.


Seal I Behold a white horse; and he that sat on him had a bow; and a crown was given unto him; and he went forth conquering and to conquer:

Un cheval blanc. Celui qui etait monté dessus avait un arc, et on lui donna une couronne, et il partit en vainqueur pour continuer ses victoires.
 


Seal II A horse that was red; and power was given to him that sat thereon to take peace from the earth; and that they should kill one another.

Un cheval qui était roux, et le pouvoir fut donné à celui qui était dessus d'enlever la paix de dessus la terre, et de faire que les hommes s'entre-tuassent.


Seal IV Lo a black horse; and he that sat on him had a pair of balances in his hand. And I heard a voice... say: A measure of wheat for a penny; and three measures of barley for a penny; and see thou hurt not the oil and the wine.

Un cheval noir, et celui qui était dessus avait en sa main une balance. Et j'entendis une voix... qui dit: Le litron de blé vaudra une drachme; et trois litrons d'orge, une drachme; mais ne gâtez ni le vin ni l'huile.


Seal III Behold a pale horse: and his name that sat on him was Death, and hell followed with him.

Un cheval pâle, et celui qui était monté dessus s'appelait la Mort, et l'enfer le suivait.


Seal V And they cried with a loud voice, saying, How long, O Lord, holy and true, dost thou not judge and avenge our blood on them that dwell on earth?

Ils criaient d'une voix en disant: Seigneur, qui êtes saint et véritable, jusqu'à quand différerez-vous à nous faire justice et à venger notre sang de ceux qui habitent sur la terre?


Seal VIThe sun became black as sackcloth of hair, and the moon became as blood; And the stars of heaven fell unto the earth, even as a fig tree casteth her untimely figs, when she is shaken of a mighty wind, And the heaven departed as a scroll when it is rolled together; and every mountain and island were moved out of their places, And the Kings of the earth, and the great men, and the rich men, and the chief captains, and the mighty men, and every bondman, and every free man, hid themselves in the dens and in the rocks.

Le soleil devint noir comme un sac de poil, la lune devint comme du sang; Et les étoiles du ciel tombèront sur la terre comme lorsque le figuier, étant agité par un grand vent, laisse tomber ses figues vertes. Le ciel se retira comme un livre que l'on roule, et toutes les montagnes et les îles furent ébranlées de leur place; Et les rois de la terre, les princes, les chefs de guerre, les riches, les puissants et tous les hommes esclaves et libres se cachèrent dans les cavernes.


Seal VII And the seven angels which had the seven trumpets prepared themselves to sound.

Alors les sept anges qui avaient les sept trompettes se préparèrent à en sonner.


On pense que L'Apocalypse fut écrite vers l'an 95 pendant le règne de Domitien sur l'ile de Patmos par un certain Jean .

"The Apocalypse is believed to have been written around the year 95 A.D. in the reign of Domitian on the island of  Patmos by a certain John."

Je le vois allongé avec sa vieille Remington, dans sa robe de chambre, totalement inconscient du lieu paradisiaque qui l'entoure, tant il est perdu dans son monde imaginaire comme tous les écrivains.

"I see him lying with his elderly Remington, in his dressing gown, totally unaware of the earthly paradise surrounding him, lost, like all writers, in the world of his imagination."

L'image qu'il nous donne d'un livre fermé par sept sceaux dont chacun, lorsqu'on le brise, montre une vision des fléaux dont l'homme est à la fois la victime et la cause, frappe par son inquiétante actualité. Dans une Europe où on a vu tous les sceaux brisés, sauf le dernier, la fin du monde se lit comme une métaphore du XXème siècle.

"His vision of a book sealed with seven seals which, as each is broken, conjure up the scourges of which man is at once the victim and the cause, seems eerily topical.  In a Europe which has seen all the seals broken, except the last, the end of the world, it reads like a metaphor for the XXth century."

Ce ne fut que quatre cents ans plus tard que l'Eglise a canonisé ce qui est devenu un Texte Saint. Avant cela c'était tout simplement un chef d'oeuvre de la litterature  et un témoignage remarquable de la richesse de cette imagination humaine qui est la base de tout ce que nous appelons l'Art et peut-être la seule raison pour laquelle l'Apocalypse ne nous a pas encore  anéanti.

"It was not until four centuries later that the text was canonised by the Church and became Holy Writ.  Before that it was simply a literary masterpiece and an extraordinary example of the wealth of our human imagination which is the basis of all that we call Art and perhaps the only reason that the Apocalypse still hasn't overtaken us." 

                 EDWIN 


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